Petua menjadi Menghalau Lipas Dalam Kereta


serangga adalah benda yang paling fobia dalam hidup aku.. lagi2 lipas... seriau aku bile ade depan mata.. pernah terserempak lipas besar dalam kereta..nasib baik dah mati aku terpijak...kalaulah msih hisup mase aku bawak kereta.. x tahu jadi ape nnti..hahaha..kadang2 pkirkan mcm ne jugak nak halau lipas ni.. dah macam oggy and cockroaches dalam tv tu asik kejar mengejar..hahaa..

ape pon ni aku sharekan bbrape teknik yang aku tahu (search online) yang aku akan kongsikan kepada korang...


1. Guna kapur semut atau lipas


Beli kapur semut atau lipas biasa kat kedai hardware ada jual. Tabur sikit dalam kereta. Sekali terkena kapur tu akan menyebabkan lipas ni kehilangan fungsi saraf dalam 4 jam, tak boleh bergerak dan akhirnya mati setelah 10 jam. Mati terseksa secara perlahan. Macam pembunuh kejam kan? Hahaha.


2. Guna spray lipas


Banyak ada jual kat supermarket. Cari yang mesra alam. Karang terlebih sembur, lipas tak mati yang naik kereta pulak mati. Innalillah...



3. Guna perangkap lipas


Kalau terer buat sendiri. Kalau tak beli je. Senang. Kalau aku tak sanggup nak pegang perangkap ni. Tengok lipas je dah geli. Penggeli ya amat dengan lipas.

4. Guna daun pandan


Haaa...yang ni cara paling baik dan mesra alam. Kurang kejam berbanding 3 cara tu. Ikat daun tu lepas tu letak dalam kereta. Lipas paling anti dengan bau pandan ni. Maka bertempiaran la diorang lari lintang pukang. Disamping tu dapat jugak hilangkan bau yang kurang enak dalam kereta.


5. Guna Serai Wangi


Serai wangi ni bukan saja boleh halau lipas, tapi apa juga serangga lain. Kalau lumur kat kulit nyamuk pun tak berani dekat. Serangga memang tak suka bau serai wangi ni, so memang berkesan untuk halau lipas. Spray je kat keseluruhan kereta.

diambil dari:http://www.mamalink.com.my
Petua menjadi Menghalau Lipas Dalam Kereta Petua menjadi Menghalau Lipas Dalam Kereta Reviewed by drawing technique on 6:38 AM Rating: 5
Powered by Blogger.